کد خبر: ۸۷۶۰۲۱
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۲
رئیس جمهوری مصر: کشور آتی فلسطین می‌تواند کشوری غیرنظامی باشد

جنگ فلسطین| حماس: ۱۳ گروگان اسرائیلی و ۷ گروگان خارجی را تحویل صلیب سرخ جهانی دادیم

گردان‌های عزالدین القسام، شاخه نظامی جنبش فلسطینی حماس، روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ۱۳ گروگان اسرائیلی و ۷ تبعه خارجی را اندکی پیش از نیمه‌شب به کمیته بین‌المللی صلیب سرخ تحویل داده‌اند و به ضرب‌الاجل توافق با اسرائیل پایبند بوده‌اند.
جنگ فلسطین| حماس: ۱۳ گروگان اسرائیلی و ۷ گروگان خارجی را تحویل صلیب سرخ جهانی دادیم
آفتاب‌‌نیوز :

آخرین تحولات جنگ در غزه در روز شنبه ۴ آذر ۱۴۰۲ خورشیدی برابر با ۲۵ نوامبر ۲۰۲۳ میلادی را در اینجا دنبال کنید.

ارتش اسرائیل گفت که گروگان ها اکنون در راه ترمینال رفح به سمت مصر هستند. قرار است در ازای این تعداد از گروگان‌ها، ۳۹ زندانی فلسطینی، از حمله زنان و یک نوجوان زیر ۱۹ ساله فلسطینی هم از زندان‌های اسرائیل آزاد شوند.

حماس: دومین گروه از گروگان‌ها را تا پایان امشب شنبه آزاد می‌کنیم
 
جنبش حماس تایید کرد که دومین گروه از گروگان‌ها را تا پایان امشب شنبه آزاد می‌کند.

قطر هم اعلام کرد که حماس امشب ۲۰ گروگان از جمله ۱۳ اسرائیلی را در ازای ۳۹ زندانی فلسطینی، آزاد می‌کند. 

خوشحال اما نگران؛ صدها فلسطینی رو به شمال باریکه غزه دارند
 
صدها فلسطینی آواره، بدنبال توافق چهار روزه آتش‌بس حماس با اسرائیل، جنوب باریکه غزه را به مقصد خانه‌های خود در شمال این باریکه با هر وسیله ممکن و حتی پای پیاده، ترک کرده‌اند.

خان یونس در جنوب باریکه غزه در اولین روز آتش‌بس  در روز جمعه ۲۴ نوامبر، مملو از جمعیتی بود که بی توجهه به اعلامیه‌های هشدار اسرائیل که از هوا پخش می‌شد، رو به شمال غزه داشتند.

احمد وائل، یکی از این صدها فلسطینی است که می‌گوید: «هم‌اکنون بسیار خوشحالم، احساس راحتی می کنم. به خانه‌ام برمی‌گردم، دل‌هایمان آرام است، به‌ویژه اینکه یک آتش‌بس رسمی چهار روزه جاری است، رفتن به خانه بهتر از زندگی در چادرهاست. من از نشستن در آنجا، بدون آب و غذا، بسیار خسته‌ام. در خانه خود می‌توانیم زندگی کنیم، چای بنوشیم و با آتش اجاق نان درست کنیم».

سازمان ملل متحد می‌گوید دو سوم از جمعیت ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفری باریکه غزه، از جمله اکثر ساکنان شهر غزه و نیز شمال باریکه غزه که در بمباران و گلوله‌باران ارتش اسرائیل نابود شده است، بی‌خانمان شده‌اند.

قریب به اتفاق بی‌خانمانان در شهر جنوبی باریکه غزه، خان یونس، اسکان موقت یافته‌اند، شهری که قرار بود امن باشد اما از حملات اسرائیل در امان نبوده است، هرچند ویرانی‌های آن قابل مقایسه با شهر غزه نیست.

تعویق آزادی گروگان ها

گردان‌های عزالدین القسام (شاخه نظامی حماس) دلیل تعویق را عدم پایبندی رژیم صهیونیستی به توافق آتش‌بس موقت درباره اسرای دو طرف مبنی بر ارسال کاروان امدادرسانی به شمال غزه دانست.

به گزارش ایرنا، تنها دقایقی قبل از اعلام موضع مذکور توسط گردان‌های عزالدین القسام، خبرگزاری فرانس پرس در یک خبر فوری به نقل از یک منبع در جنبش حماس مدعی شده که دومین مرحله تحویل اسرای اسرائیلی آغاز شده است.

اسرائیل اتهام حماس را رد کرده، اما هنوز توضیحات بیشتری در این خصوص ارائه نکرده است.

به نوشته یورونیوز، گردان‌های عزالدین قسام، اجازه اسرائیل به ورود کامیون‌های کمک‌رسان به شمال باریکه غزه و نیز معیار انتخاب زندانی‌های فلسطینی که می‌بایست آزاد شوند را دو دلیل به تاخیر افتادن آزادی دومین گروه از گروگان‌ها خوانده است.

هشدار مجدد ارتش به فلسطینیان غزه: در جنوب باریکه غزه بمانید

افیخای ادرعی، سخنگوی ارتش اسرائیل بار دیگر از طریق شبکه‌های اجتماعی به فلسطینیان هشدار داد که برغم آتش‌بس ۴ روزه، در جنوب نوار غزه بمانند.

تجدید هشدار ارتش اسرائیل در حالی است که غزه‌ای‌های مستأصل، در سایه توافق آتش‌بس در تلاش و در تکاپو هستند به بخش شمالی باریکه غزه به جایی که از آن گریخته‌اند، بازگردند تا به دنبال بستگان خود بگردند یا ببینند چه چیزی از خانه و کاشانه‌اشان باقی مانده است.

رئیس جمهوری مصر: کشور آتی فلسطین می‌تواند کشوری غیرنظامی باشد

عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر می‌گوید کشور فلسطینی که می‌تواند تاسیس شود، کشوری غیرنظامی باشد و نیرویی بین‌المللی امنیت آن را بر عهده بگیرد و همزمان امنیت اسرائیل را هم تضمین کند.

وی گفت: «ما گفته‌ایم آماده‌ایم که چنین کشوری غیرنظامی تشکیل شود با حضور و ضمانت‌هایی از سوی نیرو‌هایی اعم از ناتو، سازمان ملل متحد، یا نیرو‌های عربی یا آمریکایی و تا زمانی که امنیت هر دو کشور، یعنی کشور نوپای فلسطین و اسرائیل تضمین حاصل شود.»

السیسی این سخنان را در کنفرانسی خبری در قاهره با پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا و الکساندر دی کرو، نخست وزیر بلژیک ایراد کرد.

وزارت خارجه اسرائیل بدنبال دیدار رهبران اسپانیا و بلژیک از قاهره و سخنانشان در ارتباط با جنگ غزه، سفرای روسای دولت‌های این دو کشوررا احضار و از سیاست‌های مادرید و بروکسل انتقاد کرد.

نخست‌وزیران اسپانیا و بلژیک در جریان سفر به مصر ضمن انتقاد از «تخریب نوار غزه» خواستار «به رسمیت شناختن کشور فلسطین» شدند. 

شورای شهر بارسلون روابط خود با اسرائیل را به حالت تعلیق در آورد

شورای شهر بارسلون اسپانیا روز جمعه از تصمیم تعلیق روابط خود با اسرائیل خبر داد.

در قطعنامه‌ای که توسط «آدا کولائو»، شهردار سابق و از حامیان جنبش موسوم به BDS، ارائه شد، آمده است: «حقوق بشر با جانبداری محافظت می‌شود، نه با بستن چشم‌ها.»

جنبش BDS (بایکوت، سلب سرمایه و تحریم)، جنبشی فلسطینی است که بایکوت، عدم تجارت و تحریم‌های اقتصادی علیه اسرائیل را ترویج می‌کند.

حماس و اسرائیل ده‌ها گروگان و زندانی دیگر را آزاد می‌کنند

امروز شنبه، در دومین روز آتش‌بس در جنگ غزه قرار است اسرائیل ۴۲ فلسطینی را از زندان‌های خود أزاد کند. حماس نیز در مقابل ۱۴ نفر از گروگان‌هایی را که در حمله ۷ اکتبر خود گرفت و به باریکه غزه منتقل کرد، آزاد می‌کند.

در اولین روز آتش‌بس، جمعه ۲۴ نوامبر، حماس ۲۴ گروگان از جمله ۱۳ اسرائیلی، ۱۰ تبعه تایلند و یک تبعه فلیپین را آزاد کرد. اسرایئل نیز ۳۹ فلسطینی را در این روز از زندان‌های خود آزاد کرد.

همزمان بزرگترین کاروان کمک‌های بشردوستانه شامل سوخت و غذا و دارو و لوازم پزشکی روز جمعه وارد باریکه غزه شد که بزرگترین کاروان کامیون‌های بشردوستانه از زمان آغاز جنگ حماس و اسرائیل بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین